داستان
دو نفر از اصحاب رسول الله رفيقشان سلمان را خدمت پيامبر فرستاده بودند تا غذايي از آن حضرت گرفته و برايشان بياورد، پيامبر، سلمان را به سراغ اسامه که مسئول بيت المال بود فرستاد. اسامه گفت: «الان چيزي ندارم» سلمان برگشت و ماجرا را نقل كرد آن دو نفر گفتند: «اسامه بخل ورزيد.» آنها در مورد سلمان هم گفتند: «اگر او را به سراغ چاه پرآبي بفرستيم، آب آن فروكش خواهد كرد.» پس خودشان به راه افتادند تا به نزد اسامه بيايند و در مورد موضوع تجسّس كنند، پيامبر آنها را ديد و فرمود: «من آثار خوردن گوشت را در دهان شما ميبينم!» عرض كردند: «اي رسول خدا، ما امروز مطلقاً گوشت نخورديم!» فرمود: «آري گوشت سلمان و اسامه را ميخورديد.»
در اينجا بود كه آيه نازل شد وَلَا يغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ؛ و هيچ يك از شما ديگري را غيبت نکند، آيا كسي از شما دوست دارد گوشت برادر خود را بخورد به يقين همه شما از اين امر كراهت داريد.»
دوستان، به نظر شما چرا قرآن، غيبت را اينگونه تشبيه كرده؟
جواب:1. مرده، روح ندارد تا از خود دفاع كند و شخصي هم كه مورد غيبت قرار ميگيرد، حضور ندارد تا از خود دفاع نمايد.
2. غيبت، ريختن آبرو است و آبرو كه رفت، قابل جبران نيست، همانگونه كه گوشت مرده، اگر كنده شود قابل جبران نيست.
3. گوشت به تدريج رشد ميكند ولي يكباره خورده ميشود، آبرو هم به تدريج بدست میآيد ولي غيبت كننده يكباره آن را ميريزد.
«غيبت يعني بیان عيب پنهاني مؤمن در پشت سر وي».
اما دوستان: ميدانيد چرا بعضي وقتها دست به غيبت ميزنيم؟
1. حسادت: مثلاً طرف را ميبيند، دستش يك گوشي نوكياي جديد گرفته، به او حسادت ميكند و پشت سرش ميگويد معلوم نيست آن را از كجا آورده!
2. عصبانيّت: مثلاً زنگ ورزش بوده توي مسابقه فوتبال به تيم مقابل باختند و بعداً كه دور هم جمع ميشوند چون از اين باخت عصباني هستند شروع ميكنند به بد گفتن بچههاي تيم مقابل.
3. مسخره كردن: يكي از همكلاسيهايتان عيبي در بدن او وجود دارد شما شروع به گفتن عيب او ميكنيد.
غيبت داراي اثرات دنيوي و اخروي است كه از جمله آثار دنيوي آن:
پيدا شدن كينه، و از بين رفتن اعتماد و ايجاد اختلاف و فتنه در بين مردم و كنار زدن افراد مفيد جامعه است
و از آثار اخروي آن اين است كه:
سبب از بين رفتن حسنات و خوبيها ميشود. مثل اين روايت پيامبر كه فرمودند: «در قيامت، هنگامي كه نامه اعمال انسان به عدّهاي داده ميشود، ميگويند، چرا كارهاي خوب ما در آن ثبت نشده است؟ به آنها گفته ميشود؛ خداوند نه چيزي را كم ميكند و نه آن را فراموش ميكند، بلكه كارهاي خوب شما به خاطر غيبتي كه كردهايد از بين رفته است. در مقابل، افراد ديگري هستند كه كارهاي نيك فراواني در نامه عمل خود ميبينند و گمان ميكنند كه اين پرونده از آنان نيست و آنها ميگويند بواسطة غيبت كردن نيكيهاي كسي كه از شما غيبت كرده براي شما ثبت شده است.»
در غيبت كردن، گناهان ديگري نيز نهفته است:
1. نشر دادن بديهاي مردم، حتي علاقه به نشر آن عذابي دردناك دارد.
2. تحقير و خوار كردن مؤمن
3.سخن چيني
4. جنگ و فتنه انگيزي.
در ابتدا حلاليت طلبيدن (البته در صورت نداشتن مفسده) اگر نشد، استغفار و توبه براي غيبت شونده.
تلاش كنيم هر روز يك غيبت را در زندگي خود ترك كنيم.
داستان
دو نفر از اصحاب رسول الله رفيقشان سلمان را خدمت پيامبر فرستاده بودند تا غذايي از آن حضرت گرفته و برايشان بياورد، پيامبر، سلمان را به سراغ اسامه که مسئول بيت المال بود فرستاد. اسامه گفت: «الان چيزي ندارم» سلمان برگشت و ماجرا را نقل كرد آن دو نفر گفتند: «اسامه بخل ورزيد.» آنها در مورد سلمان هم گفتند: «اگر او را به سراغ چاه پرآبي بفرستيم، آب آن فروكش خواهد كرد.» پس خودشان به راه افتادند تا به نزد اسامه بيايند و در مورد موضوع تجسّس كنند، پيامبر آنها را ديد و فرمود: «من آثار خوردن گوشت را در دهان شما ميبينم!» عرض كردند: «اي رسول خدا، ما امروز مطلقاً گوشت نخورديم!» فرمود: «آري گوشت سلمان و اسامه را ميخورديد.»
در اينجا بود كه آيه نازل شد وَلَا يغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ؛ و هيچ يك از شما ديگري را غيبت نکند، آيا كسي از شما دوست دارد گوشت برادر خود را بخورد به يقين همه شما از اين امر كراهت داريد.»
دوستان، به نظر شما چرا قرآن، غيبت را اينگونه تشبيه كرده؟
جواب:1. مرده، روح ندارد تا از خود دفاع كند و شخصي هم كه مورد غيبت قرار ميگيرد، حضور ندارد تا از خود دفاع نمايد.
2. غيبت، ريختن آبرو است و آبرو كه رفت، قابل جبران نيست، همانگونه كه گوشت مرده، اگر كنده شود قابل جبران نيست.
3. گوشت به تدريج رشد ميكند ولي يكباره خورده ميشود، آبرو هم به تدريج بدست میآيد ولي غيبت كننده يكباره آن را ميريزد.
«غيبت يعني بیان عيب پنهاني مؤمن در پشت سر وي».
اما دوستان: ميدانيد چرا بعضي وقتها دست به غيبت ميزنيم؟
1. حسادت: مثلاً طرف را ميبيند، دستش يك گوشي نوكياي جديد گرفته، به او حسادت ميكند و پشت سرش ميگويد معلوم نيست آن را از كجا آورده!
2. عصبانيّت: مثلاً زنگ ورزش بوده توي مسابقه فوتبال به تيم مقابل باختند و بعداً كه دور هم جمع ميشوند چون از اين باخت عصباني هستند شروع ميكنند به بد گفتن بچههاي تيم مقابل.
3. مسخره كردن: يكي از همكلاسيهايتان عيبي در بدن او وجود دارد شما شروع به گفتن عيب او ميكنيد.
غيبت داراي اثرات دنيوي و اخروي است كه از جمله آثار دنيوي آن:
پيدا شدن كينه، و از بين رفتن اعتماد و ايجاد اختلاف و فتنه در بين مردم و كنار زدن افراد مفيد جامعه است
و از آثار اخروي آن اين است كه:
سبب از بين رفتن حسنات و خوبيها ميشود. مثل اين روايت پيامبر كه فرمودند: «در قيامت، هنگامي كه نامه اعمال انسان به عدّهاي داده ميشود، ميگويند، چرا كارهاي خوب ما در آن ثبت نشده است؟ به آنها گفته ميشود؛ خداوند نه چيزي را كم ميكند و نه آن را فراموش ميكند، بلكه كارهاي خوب شما به خاطر غيبتي كه كردهايد از بين رفته است. در مقابل، افراد ديگري هستند كه كارهاي نيك فراواني در نامه عمل خود ميبينند و گمان ميكنند كه اين پرونده از آنان نيست و آنها ميگويند بواسطة غيبت كردن نيكيهاي كسي كه از شما غيبت كرده براي شما ثبت شده است.»
در غيبت كردن، گناهان ديگري نيز نهفته است:
1. نشر دادن بديهاي مردم، حتي علاقه به نشر آن عذابي دردناك دارد.
2. تحقير و خوار كردن مؤمن
3.سخن چيني
4. جنگ و فتنه انگيزي.
در ابتدا حلاليت طلبيدن (البته در صورت نداشتن مفسده) اگر نشد، استغفار و توبه براي غيبت شونده.
تلاش كنيم هر روز يك غيبت را در زندگي خود ترك كنيم.